Предстоящи състезания:
24. Май, Четвъртък :: USACO 2017-2018: Training Camp, до 2. Юни
26. Май, Събота :: TopCoder TCO 2018: Beijing, от 10:00 часа
26. Май, Събота :: AtCoder Grand Contest 25, от 15:00 часа
27. Май, Неделя :: CodeForces: Avito Code Challenge, от 17:30 часа
29. Май, Вторник :: CodeForces #485 (Div1, Div2), от 18:30 часа
Сайт за алгоритми, състезателна информатика и програмиране.

Новини

TopCoder Open 2018

Публикувано на 20. Март, 2018г.
Дойде време и за тазгодишното издание на TopCoder Open (TCO) - едно от най-престижните състезания по програмиране в световен мащаб.

Както винаги, всеки от кръговете ще е сходен със стандартен SRM (Single Round Match), като обаче тази година има малко по-различни кръгове:
  1. два квалификационни (Round 1A и 1B), от всеки от които се класират по 750 човека
  2. два втори кръга (Round 2A и 2B), от всеки от които се класират по 200 човека
  3. два трети кръга (Round 3A и 3B), от всеки от които се класират по 50 човека
  4. един четвърти кръг (Round 4), от който се класират на присъствения финал 14 човека
  5. един wildcard кръг (Online Wildcard), от който се класират на присъствения финал 2 човека
Онлайн кръговете ще започнат към края на Април и ще продължат чак до края на Август. Очаквано, първите кръгове ще са по-лесни (на нивото на Division 2), а по-късните - значително по-сложни (на нивото на Division 1 или дори по-сложни).

И тази година се очаква да има много регионални кръгове, но за съжаление едва ли някой от тях ще е достатъчно близо до България за да участваме :(

Google CodeJam 2018

Публикувано на 9. Март, 2018г.
Започна регистрацията за тазгодишното издание на едно от най-престижните и интересни състезания по програмиране: Google Code Jam. Формата за регистрация можете да намерите ето тук, като ще имате възможност да се регистрирате до 6-ти Април, когато започват и първите кръгове на състезанието. Квалификацията ще бъде между 6-ти и 8-ми Април, а първите кръгове са на 14-ти и 29-ти в същия месец. Можете да видите пълната програма на състезанието за повече информация.

И тази година ще има относително новата, но доста интересна разновидност на Code Jam: Distributed Code Jam. В нея трябва да създадете паралелни алгоритми за решаване на задачи, изискващи огромна изчислителна мощ, като готиното тук е, че паралелизацията на стотици машини е значително опростена за състезателите. Нейният онлайн кръг ще се проведе на 10-ти Юни и ще е с продължителност 3 часа.

В състезанието последните години се включват десетки хиляди души от над 100 държави - защо едни от тях не бъдете и вие?

SoftUniada 2018

Публикувано на 13. Февруари, 2018г.
За трета година SoftUni организира своето състезание по програмиране - SoftUniada. И този път състезанието ще е разделено на два "трака":
  1. Състезателно Програмиране (алгоритми) - на 24. Март, 2018г.
  2. Уеб и Софтуерна Разработка (проект) - на 25. Март, 2018г.
Организаторите са предвидили апетитни награди както за победителите във всеки от траковете, така и за най-добрият участник от двете. Препоръчително е да се регистрирате по-рано, тъй като местата са ограничени!

Yandex Algorithm 2018

Публикувано на 9. Февруари, 2018г.
Следващото от големите годишни състезания - Yandex.Algorithm - беше обявено официално. Тази година в него ще има три основни трака - Алгоритми (Спринт), Оптимизационни задачи (Маратон), и Машинно Самообучение (ML).

"Загрявката" ще се проведе тази неделя, на 11. Февруари, от 19:00 часа Българско време, а същинският квалификационен кръг ще е на 17-ти февруари (който, макар и да е с продължителност само час и четиридесет минути, ще можете да правите през целия ден, тъй като е виртуално състезание). Следващите кръгове ще са през Март и Април, а финалът ще се проведе месец Май.

Хубаво е преди кръговете да се запознаете с донякъде нестандартните правила, които има състезанието.

Предвидени са награди за участниците под формата на тениски и пари за най-добрите (300,000 рубли за първо, 150,000 рубли за второ, и 90,000 за трето място).

Хештаблица

Публикувано на 3. Февруари, 2018г.
Публикувана е темата за Хештаблица. Тъй като темата е нова е възможно да има грешки (правописни или смислови), така че ако видите такива, не се колебайте да съобщите за тях!

Google #HashCode

Публикувано на 25. Януари, 2018г.
Наближава едно от интересните състезания през годината - Google Hashcode. В него отбори от два до четири човека трябва да успеят да измислят решение (което, за целите на зарибяването, можем да наречем изкуствен интелект) по силно опростен проблем, който Google се опитват да решат.

Примери за такива проблеми през предходните години са управление на сателити за Google Maps, управление на автономен автомобил, намиране на най-оптимален път за Google Street View колите, разположение на рутери, управление на хелиеви балони "пръскащи" интернет, и най-различни други!

Регистрацията вече тече, а квалификационният кръг ще се проведе на 1-ви Март от 19:30 българско време (имайки продължителност 4 часа). Финалът, за разлика от предходните години, когато беше в Париж, този път ще бъде в офиса на Google в Дъблин, като ще се състои на 28-ми Април. За участие на финала се изисква да имате навършени 18 години.

Update: Също така блог на Google относно състезанието със снимка на Team Rashko (Rally + Sashko) :)

Честита Нова Година!

Публикувано на 1. Януари, 2018г.
Измина още една година, през която, като цяло, нямаше особен прогрес по сайта. Публикувани бяха едва три теми (за Двустранна Опашка, Модулна Аритметика, и Двоични Дървета за Търсене). За сметка на това пък имаше много промени и подобрения по състезателната система, която разработвам като негово допълнение - вижте по-долу ъпдейт за нея.

Броят на посещенията на заглавната страница нарастна с 33000, но най-посещаваната страница на сайта стана тази с Логическите Задачи. През 2017-та тя получи над 45000 нови посещения, достигайки близо 68000. С около 11000 нови посещения е страницата Задачи от Интервюта, като сумарно достигна 49000.

От темите, най-популярни бяха:
  1. Графи с около 3000 нови посещения (общо 3700 от публикуването й до сега)
  2. Динамично Оптимиране, Част 1 с около 2700 (общо 9000)
  3. Сложност на Алгоритми с около 2500 (общо 14000)
  4. Разделяй и Владей с около 2100 (общо 6100)
  5. Двоично Търсене с около 2100 (общо 5600)
  6. Рекурсия и Търсене с Връщане с около 2000 (общо 5700)
  7. Списък, учудващо почти удвои броя на посещенията си, достигайки 4900
Броят посещения на сайта расте, което частично е очаквано, тъй като повечето теми вече са първи или втори резултат при търсене в Google. Йей!

Системата action.informatika.bg се развива с далеч по-добри темпове, тъй като там инвестирам повечето си свободно време, макар и тази година то да е особено малко =(. На нея вече има близо 250 задачи (всички, които съм давал по състезания), като основните подобрения, които бяха въведени през 2017-та бяха:
  • Поддържат се и трите езика, които първоначално планирах (C++, Java, Python)
  • Има тренировъчна секция със задачите, групирани по теми
  • Поддържа игри (като една от тях даже ползвахме за състезание с награди по време на HackConf тази година)
  • Системата вече е на HTTPS
  • Добавих reCAPTCHA, тъй като имаше потребители, които си играха да abuse-ват слабата защита при регистрация :)
Frontend-ът на системата вече е над двойно по-бърз (тъй като switch-нах на PHP 7.2), но това не се забелязва особено, тъй като повечето действия, които потребителите могат да правят, си бяха бързи и без друго.

Успях да имплементирам и редица "глезотийки" - дребни неща, които ми се искаше да има. Примери за такива са автоматичното обновяване на статуса на тестване при предаване на задачи, класирания, значително по-добър администраторски панел, различни статистики за задачите и потребителите, а както и "постиженията", които потребителите могат да печелят с различни действия на сайта. Скоро (надявам се) ще има още подобрения, свързани с тях, а както и възможност за ресетиране на парола, което се оказа един от полезните feature-и, които липсват.

Дано 2018-та Ви донесе полезни знания и забава, ползвайки сайта и системата, а на мен - време, да работя по нея! :)

Турнир за Купата на Декана, 2017

Публикувано на 20. Ноември, 2017г.
На 17-ти Декември (неделя) от 10:00 ще се проведе 14-тото издание на Турнира за Купата на Декана (по информатика), организирано от Факултета по Математика и Информатика към Софийски Университет.

Предвидени са 10 задачи, които стандартно ще варират по сложност от много прости, до относително сложни такива. Задачите от миналите години можете да видите на страницата на ТЗКД на сайта.

Състезанието отдавна е поле за изява за най-добрите студенти на Софийски Университет, като в последните години в задочната му форма се включват и много ученици, а както и студенти от други университети.

Традиция последните три години стана за първенците в състезанието да има предвидени награди. Тази година най-добрите в присъственото състезание ще бъдат наградени с парични награди от университета, а победителят в онлайн състезанието ще получи портативна колонка JBL Flip 4 от авторите на задачите.

Ако сте студент от първи до четвърти курс във ФМИ можете да се запишете за турнира следвайки указанията на разлепените из ФМИ афиши. Ако не сте студент на СУ или сте ученик, но желаете да се включите в задочната форма на състезанието, то ще се проведе на платформата Hackerrank, като можете да се регистрирате на страницата на състезанието. Миналата година първи в състезанието (в общото класиране) стана именно от ученик, така че не се притеснявайте да се включите в състезанието!

UPDATE
Състезанието завърши, като победител в смесеното класиране безапелационно стана Радослав Димитров, ученик в 11-ти клас от Пловдив, който успя да се справи с всички задачи за смайващите два часа и четиридесет минути. В пристственото състезание (и носител на Купата на Декана) беше за втора поредна година Даниел Атанасов - студент във втори курс, специалност Компютърни науки.

Пълно класиране, анализ на задачите, наградите, и още можете да видите тук: http://www.informatika.bg/tzkd2017.

Advent of Code

Публикувано на 4. Декември, 2017г.
Коледа наближава, а с нея идва и коледното настроение. Навън вали сняг, родителите усилено търсят подаръци, а децата чакат с нетърпение празниците, отваряйки всеки ден по един прозорец от коледния календар.

Информатици, от друга страна, вместо да ядат сладко, решават по една (проста) задачка всеки ден от техния коден календар.

Двоични дървета за търсене

Публикувано на 3. Декември, 2017г.
Публикувана е темата за Двоични Дървета за Търсене. Тъй като темата е нова е възможно да има грешки (правописни или смислови), така че ако видите такива не се колебайте да съобщите за тях!
Страницата е посетена 190212 пъти.