Предстоящи състезания:
20. Март, Сряда :: TopCoder SRM 753, от 17:00 часа
21. Март, Четвъртък :: CodeForces #548 (Div2), от 17:30 часа
22. Март, Петък :: CodeForces Educational Round #62, от 17:00 часа
23. Март, Събота :: AtCoder Grand Contest 32, от 14:00 часа
24. Март, Неделя :: CodeChef Cook-off #104, от 18:00 часа
29. Март, Петък :: USACO 2018-2019: US Open, до 1. Април
Сайт за алгоритми, състезателна информатика и програмиране.

Новини

Междууниверситетско Състезание по Програмиране на НБУ

Публикувано на 13. Март, 2019г.
На 13. Април, 2019г. от 10:00 до 15:00 ще се проведе четвъртото междууниверситетско състезание по програмиране, организирано от Нов Български Университет под патронажа на Ректора на НБУ проф. д-р. Пламен Бочков.

Състезанието ще се проведе на системата Hackerrank, като отборите ще са в компютърни зали в собствените си университети. Линк към самото състезание можете да намерите тук. Разрешените езици за програмиране ще са C/C++ и Java. Повече информация за регистрацията и правилата на състезанието можете да намерите тук.

Състезанието ще послужи и за прием на ученици в НБУ без изпит. Учениците-състезатели, които искат да се включат като кандидати за НБУ, трябва да са между 8-ми и 12-ти клас и да заявят желанието си до 10-ти Април на адрес nkirov@nbu.bg (Николай Киров). За заявката за участие се подава следната информация:
  • Име, Презиме, Фамилия
  • Клас, Училище
  • Адрес (град, улица, номер)
  • Имейл за контакт
Резултатите от състезанието се приравняват към теста за общообразователна подоготовка (ТОП), който е приемен изпит в НБУ. Повече информация можете да получите при контакт с Николай Киров.

Независимо дали студенти или ученици, можете да се включите и "неофициално" в състезанието (нито като активни студенти, нито като кандидат-студенти за НБУ) като просто се регистрирате за състезанието в Hackerrank.

Google Code Jam 2019

Публикувано на 13. Март, 2019г.
Миналата седмица започна регистрацията за най-голямото индивидуално състезание по програмиране в световен мащаб - Google Code Jam. В него годишно се включват десетки хиляди души, в които обикновено и най-добрите състезатели (е, разбира се, без тези от тях, които са служители на Google).

Състезанието е толкова популярно главно заради интересните задачи и добрата им подготовка и тестване (в подготовката на състезанието се включват между 50 и 100 човека годишно, което допринася до това задачите да са оригинални и да не възникват проблеми, по време на състезанието). Допълнително, за най-добре представилите се са предвидени награди - топ 1000 участника от втори кръг ще получат тениска, а финалистите ще бъдат наградени с парични награди.

Квалификационният кръг ще се проведе на 6-ти Април (започва в 2:00 през нощта и продължава 27 часа), като трябва да постигнете поне 30 точки за да се класирате. Първият "истински" кръг (1A) е на 13-ти Април от 4:00 до 6:30 през нощта, но е само една от трите възможности да се класирате. Другите две са кръг 1B на 28-ми Април от 19:00 и кръг 1C на 4-ти Май от 12:00 на обяд. Класирайки се сред първите 1500 в който и да е от трите sub-round-а ще ви осигури място във втори кръг. Той пък ще се проведе на 18-ти Май от 17:00 часа и ще допусне нататък първите 1000 човека. Трети кръг ще бъде на 8-ми Юни от 17:00 часа, като 25-те най-добри от него ще се класират за присъствен финален кръг в някой от офисите на Google. Пълното разписание можете да намерите тук.

Ако вече сте участвали - можете да се включите отново! В случай, че не сте - защо не? ;)

SoftUniada 2019

Публикувано на 4. Февруари, 2019г.
И тази година Софтуерния Университет организира своето състезание Софтуниада, този път през месец Април. Както и предни години, състезанието ще се проведе в две категории:
  • Състезателно Програмиране
  • Уеб/Софтуерни Проекти
Състезанието е отворено за ученици и студенти от цяла България, като ще бъде разбито в две възрастови групи: младша възраст (до 16 години) и старша възраст (над 16 години). Както и в предишните издания, предвидени са награди от организаторите.

Можете да се регистрирате не по-късно от 10-ти април, а самото състезание ще се проведе на 20. Април, 2019г. присъствено в залите на софтуерния университет (гр. София). Програма, награди и повече информация може да намерите на сайта на състезанието.

Google #HashCode 2019

Публикувано на 21. Януари, 2019г.
Наближава едно от все по-популярните международни състезания през годината - Google #HashCode. В него отбори от два до четири човека трябва да напишат решение (прост изкуствен интелект за някаква оптимизационна задача) за силно опростен проблем, който Google се опитват да решат.

Примери за такива проблеми през предходните години са управление на сателити за Google Maps, управление на автономен автомобил, намиране на най-оптимален път за Google Street View колите, разположение на рутери, управление на хелиеви балони "пръскащи" интернет, и най-различни други!

Регистрацията вече тече, а квалификационният кръг ще се проведе на 28-ми Февруари от 19:30 българско време. Квалификацията стандартно има продължителност 4 часа, като и тази година няма да бъде изключение. В първите години на състезанието финалът се провеждаше в офиса на Google в Париж, а миналата за пръв път беше в Дъблин. И тази година се очаква финалът да е там, но силно са намекнали, че може да е в произволен европейски офис (очаквам ако не тази, то някоя от следващите години да го направят в Мюнхен :)) Което се знае, обаче, е че ще бъде на 27-ми Април и ще са поканени до 50 отбора. За участие на финала се изисква да имате навършени 18 години.

Като едни фенове на състезанието, миналата година бяха сложили Team Rashko на блога за състезанието :) Можете и вие да се включите, фън е!

Турнир за Купата на Декана 2018

Публикувано на 5. Януари, 2019г.
Малко по-късно от обикновено, на 20-ти Януари, 2019г. (неделя) от 10:00 ще се проведе 15-тото издание на Турнира за Купата на Декана (по информатика), организирано от Факултета по Математика и Информатика към Софийски Университет.

Стандартно, ще има около 10 задачи, които силно варират по сложност от много лесни до относително сложни такива. Тематиките ще са разнообразни, като стандартно включват Графи, Динамично Оптимиране, Вероятности, Двоично/Троично Търсене, Сортиране, Структури Данни, Геометрия и други. Задачи от миналите години можете да видите на страницата на ТЗКД на сайта.

Състезанието има присъствена форма (която е "официалният" турнир, в който се борят студентите на Софийски Университет за купата на декана) и онлайн форма (която пък е отворена за всички останали - студенти от други университети, ученици, или просто хора, които обичат да програмират. Сложността на задачите е подходяща за ученици от C група нагоре (като се очаква да решите 3-4-5 задачи), докато най-добрите ученици от група А понякога успяват да решат всички задачи.

Традиция последните три години стана за първенците в състезанието да има предвидени награди. И тази година най-добрите в присъственото състезание ще бъдат наградени с парични награди от университета, а първенците в онлайн състезанието ще получат награди от авторите на задачите (Владислав Харалампиев, Ивайло Странджев, и Александър Георгиев).

Ако сте студент от първи до четвърти курс във ФМИ можете да се запишете за турнира на следния линк: http://bit.ly/2GXuth2. Ако не сте студент на СУ или сте ученик, но желаете да се включите в задочната форма на състезанието, то ще се проведе на платформата Hackerrank, като можете да се регистрирате на страницата на състезанието.

UPDATE
Състезанието приключи, като победител в присъствената форма и носител на купата на декана стана Виктор Терзиев - студент в първи курс на ФМИ и бронзов медалист от IOI тази година. Той успя да предаде 9-тата си задача пет минути преди края на състезанието, като така изпревари с една задача (макар и значително по-лошо време) двукратния шампион Даниел Атанасов. На трето място се класира Иво Дилов, който заедно с Даниел е студент в трети курс.

В онлайн формата (а и глобалното класиране) победител стана друг многократен медалист от IOI - Енчо Мишинев - който за малко над четири часа успя да се справи с всички 11 задачи. Веднага след него с 10 задачи е ученикът от Пловдив Радослав Димитров, който е 12-токласник в ОМГ "Академик Кирил Попов". Трето място в онлайн класирането (и 6-то в смесеното) е ученикът от Русе Петър Няголов, който е 12-токласник в МГ "Баба Тонка".

Победителите ще получат награди от ФМИ и от авторите на задачите. Повече информация за състезанието, анализи на задачите, както и пълно класиране ще можете да намерите на страницата на състезанието на сайта: www.informatika.bg/tzkd2018.

Честита Нова Година!

Публикувано на 3. Януари, 2019г.
Дойде време за годишния ъпдейт какво се случи по сайта през изминалата година. За съжаление - почти нищо, или поне няма много нови теми (всъщност, единствено тази за Хештаблица, а и тя беше частично готова). Може би най-големият milestone за системата беше преминаването на 200,000 посещения на заглавната страница - йей! :)

От страниците, най-популярна и тази година остава тази с логическите задачи (получавайки нови 25000 посещения, достигайки 93000 от създаването си). На второ място отново си остава страницата със задачи от интервюта, покачвайки се от 49000 до почти 59000 (10000 нови посещения).

От темите, най-популярна беше тази за Сложности, на второ място - тази за Графи, а на близко трето място - тази за Свързан Списък.

За сметка на относително малкото развитие на основния сайт, продължавам активно да разработвам тренировъчната (а по някое време - и състезателна) система action.informatika.bg.

В 110-те събмита по кода на системата през 2018-та имаше редица подобрения на стабилността (както на front-end-а, така и на back-end-а), ъпгрейд на грейдъра до Ubuntu 18.04, както и на компилаторите (C++, Java, Python) до последните им стабилни версии, възможност да се свалят задачите в PDF вариант, възможност да се виждат таговете им, няколко нови графики (както в потребителските акаунти, така и на страницата със статистиките), преместих бутона за Feedback на по-видимо място (и все тъй почти никой не го ползва), добавих обещаната още от миналата година функционалност за ресетиране на пароли, направих предаването на Java решения значително по-просто (сега хората, пишещи на Java няма да трябва да се интересуват как да кръстят мейн класа си, или пък какви package директиви използват), добавих няколко нови Achievement-и, и не на последно място - цели четири нови игри!

Пожелавам ви 2019-та да ви донесе висок рейтинг, интересни задачи и много успехи!

Advent of Code 2018

Публикувано на 30. Ноември, 2018г.
Нова година, нов Advent of Code! И тази година ще можете всеки ден да "отваряте" (и решавате) по една задачка, до настъпване на Коледа. Както и предходни години, има класация, а с времето задачите стават по-трудни!

CodeIT 2018-2019

Публикувано на 9. Октомври, 2018г.
Стартира поредното издание на най-големия конкурс по състезателно програмиране - CodeIT. В него хора от България и региона всяка година премерват сили в шест задочни кръга, кулминиращи с присъствен финал под патронажа на Президента. Три от задочните кръгове са "спринтове" - тоест кратки състезания с по няколко алгоритмични задачи. Останалите три са "маратони" - там участниците имат 3-4 седмици за да напишат решение на една задача, която обаче (обикновено) няма перфектно решение. Финалът също е "маратонска" задача, но за много по-кратко време.

Като дългогодишен участник в конкурса силно Ви го препоръчвам! :) Първият кръг започва на 19-ти Октомври и ще бъде "маратон".

Internet Problem Solving Contest

Публикувано на 8. Септември, 2018г.
Наближава едно от най-нестандартните и в същото време популярни/интересни състезания в годината - Internet Problem Solving Contest (IPSC). В него състезателите могат да се сблъскат както със стандартни алгоритмични задачи, така и с brain teasers, обработка на картинки, звук, игра на игри и какво ли още не!

Тази година състезанието ще се проведе на 6. Октомври, от 18:00 до 23:00 часа, като можете да се включите сами или в отбор с още до двама души.

200000

Публикувано на 7. Септември, 2018г.
Лека-полека посещенията на сайта се трупат. Днес се случи един малък "milestone" за сайта - зарежданията на главната страница станаха 200,000. Следва да чакаме половин милион! :)

Facebook Hackercup 2018

Публикувано на 25. Юни, 2018г.
Леко променен и по друго време, отново се завръща Facebook Hackercup - алгоритмичното състезание на Социалната Мрежа.

Регистрацията вече тече, а онлайн кръговете ще се проведат както следва:
  1. Квалификационен кръг: продължителност 72 часа, от 7-ми до 9-ти Юли, започва в два през нощта
  2. Първи кръг: продължителност 24 часа, от 21-ви до 22-ри Юли, започва в осем вечерта
  3. Втори кръг: продължителност 3 часа, на 4-ти Август, започва в осем вечерта
  4. Трети кръг: продължителност 3 часа, на 18-ти Август, започва в осем вечерта
Финалите ще са чак месец Октомври, като ще се проведат в някой от офисите на Facebook.

Станало печално известно с честите си проблеми, състезанието не е от най-добрите, но все пак организаторите обещават *този път* нещата да са наред (тъй като уж има промени по системата и може би формата). Все още няма официална информация как конкретно ще се проведат кръговете (колко задачи, дали ще се предават сорсове или само отговори на тестовете и т.н.).

TopCoder Open 2018

Публикувано на 20. Март, 2018г.
Дойде време и за тазгодишното издание на TopCoder Open (TCO) - едно от най-престижните състезания по програмиране в световен мащаб.

Както винаги, всеки от кръговете ще е сходен със стандартен SRM (Single Round Match), като обаче тази година има малко по-различни кръгове:
  1. два квалификационни (Round 1A и 1B), от всеки от които се класират по 750 човека
  2. два втори кръга (Round 2A и 2B), от всеки от които се класират по 200 човека
  3. два трети кръга (Round 3A и 3B), от всеки от които се класират по 50 човека
  4. един четвърти кръг (Round 4), от който се класират на присъствения финал 14 човека
  5. един wildcard кръг (Online Wildcard), от който се класират на присъствения финал 2 човека
Онлайн кръговете ще започнат към края на Април и ще продължат чак до края на Август. Очаквано, първите кръгове ще са по-лесни (на нивото на Division 2), а по-късните - значително по-сложни (на нивото на Division 1 или дори по-сложни).

И тази година се очаква да има много регионални кръгове, но за съжаление едва ли някой от тях ще е достатъчно близо до България за да участваме :(

Google CodeJam 2018

Публикувано на 9. Март, 2018г.
Започна регистрацията за тазгодишното издание на едно от най-престижните и интересни състезания по програмиране: Google Code Jam. Формата за регистрация можете да намерите ето тук, като ще имате възможност да се регистрирате до 6-ти Април, когато започват и първите кръгове на състезанието. Квалификацията ще бъде между 6-ти и 8-ми Април, а първите кръгове са на 14-ти и 29-ти в същия месец. Можете да видите пълната програма на състезанието за повече информация.

И тази година ще има относително новата, но доста интересна разновидност на Code Jam: Distributed Code Jam. В нея трябва да създадете паралелни алгоритми за решаване на задачи, изискващи огромна изчислителна мощ, като готиното тук е, че паралелизацията на стотици машини е значително опростена за състезателите. Нейният онлайн кръг ще се проведе на 10-ти Юни и ще е с продължителност 3 часа.

В състезанието последните години се включват десетки хиляди души от над 100 държави - защо едни от тях не бъдете и вие?

SoftUniada 2018

Публикувано на 13. Февруари, 2018г.
За трета година SoftUni организира своето състезание по програмиране - SoftUniada. И този път състезанието ще е разделено на два "трака":
  1. Състезателно Програмиране (алгоритми) - на 24. Март, 2018г.
  2. Уеб и Софтуерна Разработка (проект) - на 25. Март, 2018г.
Организаторите са предвидили апетитни награди както за победителите във всеки от траковете, така и за най-добрият участник от двете. Препоръчително е да се регистрирате по-рано, тъй като местата са ограничени!

Yandex Algorithm 2018

Публикувано на 9. Февруари, 2018г.
Следващото от големите годишни състезания - Yandex.Algorithm - беше обявено официално. Тази година в него ще има три основни трака - Алгоритми (Спринт), Оптимизационни задачи (Маратон), и Машинно Самообучение (ML).

"Загрявката" ще се проведе тази неделя, на 11. Февруари, от 19:00 часа Българско време, а същинският квалификационен кръг ще е на 17-ти февруари (който, макар и да е с продължителност само час и четиридесет минути, ще можете да правите през целия ден, тъй като е виртуално състезание). Следващите кръгове ще са през Март и Април, а финалът ще се проведе месец Май.

Хубаво е преди кръговете да се запознаете с донякъде нестандартните правила, които има състезанието.

Предвидени са награди за участниците под формата на тениски и пари за най-добрите (300,000 рубли за първо, 150,000 рубли за второ, и 90,000 за трето място).

Хештаблица

Публикувано на 3. Февруари, 2018г.
Публикувана е темата за Хештаблица. Тъй като темата е нова е възможно да има грешки (правописни или смислови), така че ако видите такива, не се колебайте да съобщите за тях!

Google #HashCode

Публикувано на 25. Януари, 2018г.
Наближава едно от интересните състезания през годината - Google Hashcode. В него отбори от два до четири човека трябва да успеят да измислят решение (което, за целите на зарибяването, можем да наречем изкуствен интелект) по силно опростен проблем, който Google се опитват да решат.

Примери за такива проблеми през предходните години са управление на сателити за Google Maps, управление на автономен автомобил, намиране на най-оптимален път за Google Street View колите, разположение на рутери, управление на хелиеви балони "пръскащи" интернет, и най-различни други!

Регистрацията вече тече, а квалификационният кръг ще се проведе на 1-ви Март от 19:30 българско време (имайки продължителност 4 часа). Финалът, за разлика от предходните години, когато беше в Париж, този път ще бъде в офиса на Google в Дъблин, като ще се състои на 28-ми Април. За участие на финала се изисква да имате навършени 18 години.

Update: Също така блог на Google относно състезанието със снимка на Team Rashko (Rally + Sashko) :)

Честита Нова Година!

Публикувано на 1. Януари, 2018г.
Измина още една година, през която, като цяло, нямаше особен прогрес по сайта. Публикувани бяха едва три теми (за Двустранна Опашка, Модулна Аритметика, и Двоични Дървета за Търсене). За сметка на това пък имаше много промени и подобрения по състезателната система, която разработвам като негово допълнение - вижте по-долу ъпдейт за нея.

Броят на посещенията на заглавната страница нарастна с 33000, но най-посещаваната страница на сайта стана тази с Логическите Задачи. През 2017-та тя получи над 45000 нови посещения, достигайки близо 68000. С около 11000 нови посещения е страницата Задачи от Интервюта, като сумарно достигна 49000.

От темите, най-популярни бяха:
  1. Графи с около 3000 нови посещения (общо 3700 от публикуването й до сега)
  2. Динамично Оптимиране, Част 1 с около 2700 (общо 9000)
  3. Сложност на Алгоритми с около 2500 (общо 14000)
  4. Разделяй и Владей с около 2100 (общо 6100)
  5. Двоично Търсене с около 2100 (общо 5600)
  6. Рекурсия и Търсене с Връщане с около 2000 (общо 5700)
  7. Списък, учудващо почти удвои броя на посещенията си, достигайки 4900
Броят посещения на сайта расте, което частично е очаквано, тъй като повечето теми вече са първи или втори резултат при търсене в Google. Йей!

Системата action.informatika.bg се развива с далеч по-добри темпове, тъй като там инвестирам повечето си свободно време, макар и тази година то да е особено малко =(. На нея вече има близо 250 задачи (всички, които съм давал по състезания), като основните подобрения, които бяха въведени през 2017-та бяха:
  • Поддържат се и трите езика, които първоначално планирах (C++, Java, Python)
  • Има тренировъчна секция със задачите, групирани по теми
  • Поддържа игри (като една от тях даже ползвахме за състезание с награди по време на HackConf тази година)
  • Системата вече е на HTTPS
  • Добавих reCAPTCHA, тъй като имаше потребители, които си играха да abuse-ват слабата защита при регистрация :)
Frontend-ът на системата вече е над двойно по-бърз (тъй като switch-нах на PHP 7.2), но това не се забелязва особено, тъй като повечето действия, които потребителите могат да правят, си бяха бързи и без друго.

Успях да имплементирам и редица "глезотийки" - дребни неща, които ми се искаше да има. Примери за такива са автоматичното обновяване на статуса на тестване при предаване на задачи, класирания, значително по-добър администраторски панел, различни статистики за задачите и потребителите, а както и "постиженията", които потребителите могат да печелят с различни действия на сайта. Скоро (надявам се) ще има още подобрения, свързани с тях, а както и възможност за ресетиране на парола, което се оказа един от полезните feature-и, които липсват.

Дано 2018-та Ви донесе полезни знания и забава, ползвайки сайта и системата, а на мен - време, да работя по нея! :)

Турнир за Купата на Декана, 2017

Публикувано на 20. Ноември, 2017г.
На 17-ти Декември (неделя) от 10:00 ще се проведе 14-тото издание на Турнира за Купата на Декана (по информатика), организирано от Факултета по Математика и Информатика към Софийски Университет.

Предвидени са 10 задачи, които стандартно ще варират по сложност от много прости, до относително сложни такива. Задачите от миналите години можете да видите на страницата на ТЗКД на сайта.

Състезанието отдавна е поле за изява за най-добрите студенти на Софийски Университет, като в последните години в задочната му форма се включват и много ученици, а както и студенти от други университети.

Традиция последните три години стана за първенците в състезанието да има предвидени награди. Тази година най-добрите в присъственото състезание ще бъдат наградени с парични награди от университета, а победителят в онлайн състезанието ще получи портативна колонка JBL Flip 4 от авторите на задачите.

Ако сте студент от първи до четвърти курс във ФМИ можете да се запишете за турнира следвайки указанията на разлепените из ФМИ афиши. Ако не сте студент на СУ или сте ученик, но желаете да се включите в задочната форма на състезанието, то ще се проведе на платформата Hackerrank, като можете да се регистрирате на страницата на състезанието. Миналата година първи в състезанието (в общото класиране) стана именно от ученик, така че не се притеснявайте да се включите в състезанието!

UPDATE
Състезанието завърши, като победител в смесеното класиране безапелационно стана Радослав Димитров, ученик в 11-ти клас от Пловдив, който успя да се справи с всички задачи за смайващите два часа и четиридесет минути. В пристственото състезание (и носител на Купата на Декана) беше за втора поредна година Даниел Атанасов - студент във втори курс, специалност Компютърни науки.

Пълно класиране, анализ на задачите, наградите, и още можете да видите тук: http://www.informatika.bg/tzkd2017.

Advent of Code

Публикувано на 4. Декември, 2017г.
Коледа наближава, а с нея идва и коледното настроение. Навън вали сняг, родителите усилено търсят подаръци, а децата чакат с нетърпение празниците, отваряйки всеки ден по един прозорец от коледния календар.

Информатици, от друга страна, вместо да ядат сладко, решават по една (проста) задачка всеки ден от техния коден календар.
Страницата е посетена 226184 пъти.