Предстоящи състезания:
21. Март, Събота :: CodeIT 2019-2020, Round 5 (Marathon), до 11. Април
27. Март, Петък :: USACO 2019-2020: US Open, до 30. Март
28. Март, Събота :: AtCoder Beginner Contest 160, от 14:00 часа
28. Март, Събота :: TopCoder SRM 782, от 18:00 часа
31. Март, Вторник :: CodeForces #630 (Div2), от 16:30 часа
1. Април, Сряда :: CodeForces April Fools Contest, от 17:30 часа
Сайт за алгоритми, състезателна информатика и програмиране.

Новини

Google CodeJam 2020

Публикувано на 2. Март, 2020г.
Честита баба марта! По повод 3-ти март и освобождаването на България от османско владичество (добре де, възможно е да не е заради това) започва регистрацията за най-голямото алгоритмично състезание в годината Google CodeJam, като ще продължи до 5-ти Април.

В състезанието всяка година взимат участие десетки хиляди програмисти от цял свят, а накрая Генади го печели. Google CodeJam протича в няколко онлайн кръга и кулминира с присъствени финали в някой от офисите на Google. Тази година финалът ще се проведе в офиса в Мюнхен (Октоберфееест! Дирндл! Шметерлинг!).

Обикновено състезанието включва интересни задачи с увеличаваща се сложност (най-лесните, разбира се, са по време на квалификационния кръг, а най-сложните - на финала). Тази година кръговете ще се проведат както следва:
  1. 4. Април: Квалификационен кръг (започва в 2:00 сутринта, продължителност 27 часа)
  2. 11. Април: Кръг 1А (започва в 4:00 сутринта, продължителност 2:30 часа)
  3. 19. Април: Кръг 1B (започва в 19:00 вечерта, продължителност 2:30 часа)
  4. 2. Май: Кръг 1C (започва в 12:00 на обяд, продължителност 2:30 часа)
  5. 16. Май: Кръг 2 (започва в 17:00 вечерта, продължителност 2:30 часа)
  6. 6. Юни: Кръг 3 (започва в 17:00 вечерта, продължителност 2:30 часа)
  7. 7. Август: Финали (започват в 13:30 следобед, продължителност 4 часа)
Класирането на финалите е нетривиална задача (даже много сложна такава) тъй като там се допускат само най-добре представилите се 25 човека. За класиране от квалификационния кръг ви трябват поне 30 точки. За класиране от някой от кръговете 1A/1B/1C трябва да сте в най-добрите 1500 участника. От кръг 2 се класират 1000-те най-добри.

Разбира се, предвидени са и награди! Тениски ще вземат 1000-те най-добре представили се участника от втори кръг (тоест тези, които се класират на трети), а за финалистите са предвидени парични награди.

Национална Олимпиада по Информатика

Публикувано на 29. Февруари, 2020г.
Между 13-ти и 15-ти Март в Хасково ще се проведе Националната Олимпиада по Информатика за ученици. Както всяка година сили ще премерят състезатели от цяла България в няколко възрастови групи:
  • Група A: 11-ти и 12-ти клас
  • Група B: 9-ти и 10-ти клас
  • Група C: 7-ми и 8-ми клас
  • Група D: 6-ти клас
  • Група E: 4-ти и 5-ти клас
Групите A и B традиционно ще участват с едни и същи задачи. Състезанието участва с голяма тежест за определяне на националния отбор, който ще представи страната ни на Международната Олимпиада (IOI) през месец Юли в Сингапур.

Google #HashCode 2020

Публикувано на 13. Януари, 2020г.
В началото на годината стартира регистрацията за едно от най-интересните състезания за годината - Google Hashcode! В него трябва в рамките на няколко часа да напишете изкуствен интелект за даден проблем, който обикновено е свързан с някой от продуктите, които Google разработват. През миналите години управлявахме дронове, коли, разполагахме рутери и какво ли още не :) Виртуално де.

За разлика от повечето други (нестудентски) състезания, това е отборно, като можете да сформирате отбори между два и четири човека. Всъщност, май е единственото отборно "маратонско" състезание, за което се сещам.

Тази година квалификационният кръг ще се проведе на 20. Февруари (четвъртък) от 19:30 часа и ще има продължителност четири часа. В него последните години се включват все повече и повече отбори, така че конкуренцията е брутална. Но дори да не се класирате, все пак е фън :) Ако пък случайно се класирате в първите между 30 и 50 отбора ще се отправят към офиса на Google в Дъблин, където ще се проведе финалния кръг. Струва си да пробвате, нали?

Softuniada 2020

Публикувано на 13. Януари, 2020г.
За пета година от Софтуерния Университет организират своето състезание Софтуниада, което дава възможност ученици и студенти да премерят сили в две категории:
  • Състезателно Програмиране: 22. Февруари, 2020г.
  • Уеб/Софтуерни Проекти: 23. Февруари, 2020г.
Както и предходните години, състезанието е отворено за ученици и студенти от цяла България, като ще бъде разбито в две възрастови групи: младша възраст (до 16 години) и старша възраст (над 16 години).

Предвидени са награди от организаторите, като голямата награда е платена екскурзия до Сан Франциско за една седмица! Не най-хубавият град на света, но пък меката на стартъпите и софтуера в момента :) Разбира се, ще има и малки материални награди, както и по 400 лева за победителите във всяка категория.

Вече тече регистрацията (до 1-ви Февруари), като предишни години местата се изчерпваха, така че побързайте да се регистрирате преди крайния срок!

Честита Нова Година!

Публикувано на 1. Януари, 2020г.
Честита нова 2020-та година! Официално все още не се води ново десетилетие (догодина...), но какво пък, пак си е специален момент.

И тази година развитието на сайта е почти нулево - освен да обновявам предстоящите състезания и чат-пат да качвам по някоя новина за някое предстоящо състезание, няма почти нищо ново на сайта. Три теми стоят почти готови, но непубликувани от февруари месец - трябва да намеря някакво време да ги довърша, изчистя и публикувам. Ще видим кога ще се случи това :)

И тази година най-популярната страница беше тази с логическите задачи, следвана от тази със задачите от интервюта. На трето място е темата за Сложност на Алгоритми. Донякъде неочаквано, доста популярна е станала и страницата с The Jeff Dean Facts (доколкото видях е линкната в лекции от няколко чуждестранни университети). Go figure!

Развитието по системата action.informatika.bg е далеч по-активно, като тази година смених тестващата машина (вече се ползва истински сървър с два процесора Xeon със сумарно 16 ядра и 32 гигабайта памет). Също така почти изцяло пренаписах логиката на grader-а - вече се ползва Docker за изолация на решенията, като така системата е далеч по-сигурна (преди можеше да се четат, трият и променят тестовете на задачите, при достатъчно играчка от страна на състезателите). Все пак, Docker не е предвиден за такъв тип sandboxing и съответно има своите проблеми. В следствие на това, не е особено подходящ и скоро отново ще пренапиша поне sandbox частта -- което, за съжаление, отнема доста време и работа.

Откъм нови неща на системата в процес на разработка са няколко подобрения: добавяне на съобщения (които да мога да изпращам до конкретни потребители), вкарване на по-конкретни тагове на всяка задача (а не само категории), както и търсене по тях. Тези са частично написани и ми трябва още малко работа да ги довърша.

Последното, и най-exciting нещо, което съм планирал да добавя като следавщо са състезания! Това, обаче, също изисква доста работа от моя страна, та не очаквам да е готово преди февруари-март, а може би и по-късно.

Скоро ще пусна и нова игра, потенциално отново с награди! :)

Турнир за Купата на Декана

Публикувано на 21. Ноември, 2019г.
На 1-ви Декември 2019г. (неделя) от 10:00 ще се проведе 10000(2)-тото издание на Турнира за Купата на Декана (по информатика), организиран от Факултета по Математика и Информатика към Софийски Университет.

Както и предните години, ще има около десет задачи, които силно варират по сложност от много лесни до относително сложни такива. Тематиките ще са разнообразни, като стандартно включват Графи, Динамично Оптимиране, Вероятности, Двоично/Троично Търсене, Сортиране, Структури Данни, Геометрия и други. Задачи от миналите години можете да видите на страницата на ТЗКД.

Състезанието има присъствена форма (onsite) и неприсъствена (online). Присъствената е "официалният" турнир, в който за купата на декана се борят студентите в бакалавърски програми на Софийски Университет. Онлайн формата пък е отворена за всички останали - студенти от други университети, ученици, или просто хора, които обичат да програмират. Сложността на задачите е подходяща за ученици от C група нагоре (като се очаква да решите 3-4-5 задачи), докато най-добрите ученици от група А понякога успяват да решат всички задачи.

Традиция последните няколко години стана за първенците в състезанието да има предвидени награди. И тази година най-добрите в присъственото състезание ще бъдат наградени с парични награди от университета, а първенците в онлайн състезанието ще получат награди от авторите на задачите (тази година в нов състав).

Състезанието ще се проведе на платформата Hackerrank, като можете да се регистрирате на страницата на състезанието.

UPDATE:
Състезанието завърши, като победител в присъственото състезание и носител на купата на декана стана първокурсникът Петър Няголов, който реши 9 от 10-те задачи за малко под три часа. Тъй като и никой друг не успя да се справи с последната задача, така той стана първенец както в присъственото, така и в онлайн изданието на турнира! На второ място в присъственото състезание стана второкурсникът Петър Ангелов, който успя да реши 8 задачи. Също с 8 задачи и съвсем малко по-лошо наказателно време се класира и Иван Ганев, който оформи челната тройка.

В онлайн надпреварата първи се класира Георги Петков, ученик в Първа Частна Математическа Гимназия, като реши същия брой задачи (9), колкото и победителят, но имаше почти двойно по-лошо наказателно време.

Национални Състезания по Информатика

Публикувано на 28. Октомври, 2019г.
Излезли са датите за националните състезания за ученици за сезон 2019-2020. Това включва и следните състезания по програмиране:
  • 22-24. Ноември, 2019г. - Есенен Турнир по Информатика (Шумен)
  • 13-16. Март, 2020г. - Национална Олимпиада по Информатика (Хасково)
  • 24-26. Април, 2020г. - Пролетни Състезания по Информатика (Велико Търново)
  • 05-07. Юни, 2020г. - Летен Турнир по Информатика (Пловдив)
Допълнително, Май или Юни месец ще се проведе и Републиканската Олимпиада по Програмиране за студенти, но още няма точна дата.

CodeIt 2019-2020

Публикувано на 18. Октомври, 2019г.
Започва новият сезон на един от най-популярните частни български турнири по програмиране - CodeIT.

Както всяка година, и тази той ще се проведе в шест задочни и един присъствен финален кръг. Задочните кръгове са или от тип Маратон или Спринт, като се редуват всеки месец. Маратонските кръгове са една по-сложна, обикновено NP-пълна задача, за която състезателите трябва да напишат алгоритъм, който апроксимира оптималното решение в рамките на 3-4 седмици. В спринтовете пък има 4-5 значително по-лесни, алгоритмични задачи, които трябва да се решат за няколко часа.

Състезанието е подходящо за всички възрасти, като организаторите (и спонсорите на всеки кръг) предвиждат награди за най-добре представилите се. Тази година на финала ще гостува Yuhao Du, по-познат с псевдонима си xudyh - хинт, много е таргет!

Не пропускайте възможността да се включите в надпреварата - първият кръг започва на 19. Октомври и е от тип Маратон.

Задача ImageScanner (HackConf 2019)

Публикувано на 10. Октомври, 2019г.
Като участници в HackConf 2019 в Skyscanner решихме да продължим традицията от предните години като даваме задачка (игра) за написване на изкуствен интелект на забавен проблем!

Тази година играта ни е да възстановите картинка, ползвайки единствено питания за средния цвят в произволни правоъгълници от нея! Пълните правила можете да намерите на страницата на задачата. Можете ли да се справите с проблема?

Крайният срок е 23:59 часа на 15-ти Октомври (тоест, имате 5 дни да напишете решенията си). Имате право да предавате произволен брой пъти, но не можете да предавате повече от веднъж на всеки 5 минути. Последното предадено решение преди крайния срок на всеки от участниците ще бъде считано за финално и ще бъде тествано на пълния набор от тестове. На базата на класирането, образувано от тези решения, ще бъде определено и крайното класиране.

Както и предните години сме предвидили апетитни награди за първите трима!
  1. Победителят ще получи слушалки Bose Noise Cancelling Headphones 700.
  2. Човекът на второ място ще получи клавиатура Razer BlackWidow Elite.
  3. Човекът на трето място ще получи дрон Goolsky VISUO XS816.




Награждаването ще бъде след крайния срок и изтестването на пълния набор от тестове, като ще бъде в офиса на Skyscanner София (или в случай, че някой от наградените не може да дойде, ще му бъде изпратена по куриер).

Национален Отбор за IOI 2019

Публикувано на 10. Юни, 2019г.
Вчера завърши и последната контрола за определяне на отбора за Международното Състезание по Информатика за ученици (IOI). Тази година България ще бъде представена от:
  • Радослав Димитров, ученик 12-ти клас от ОМГ "Акад. К. Попов", град Пловдив (1901 точки)
  • Александър Кръстев, ученик 12-ти клас от МГ "Петър Берон", град Варна (1783 точки)
  • Мартин Копчев, ученик 9-ти клас от ПМГ "Акад. Иван Гюзелев", град Габрово (1413 точки)
  • Виктор Кожухаров, ученик от 10-ти клас от МГ "Баба Тонка", град Русе (1098 точки)
Четвъртият участник трябваше да бъде бронзовият медалист от 2017-та година Петър Няголов (ученик 12-ти клас от МГ "Баба Тонка", град Русе), който има 1194 точки, но поради проблеми с паспорта и визата вместо него ще отиде петият в класирането (Виктор).

Миналата година Александър успя да завоюва златен медал (24 място), Радослав - бронзов (107 място), и Мартин - също бронзов (138 място). Това ще е първо участие на IOI за Виктор, който за сметка на това миналата година има златен медал от европейската олимпиада за младежи (eJOI).

Нека пожелаем успех на нашите момчета, които ще се борят за челни места на 6-ти и 8-ми Август, в Азербайджан!

UPDATE:
Вторият състезателен ден на олимпиадата завърши и се очертава да вземем едно злато, две сребра и един бронз! Момчетата се подредиха в класирането почти по същия начин, както бяха и след състезанията за селекция за националния отбор (с тази разлика, че Мартин Копчев имаше малко повече точки от Александър Кръстев). Така златният медал е на Радослав Димитров, сребърните са за Мартин Копчев и Александър Кръстев, а бронзовият - за Виктор Кожухаров. Представянето на Виктор всъщност беше едва на няколко места от сребърните медали, което е страхотно постижение за човек, който за първи път участва на IOI, особено пък в десети клас!

Браво и на четиримата за поредното страхотно представяне на България на IOI!

Facebook Hackercup 2019

Публикувано на 10. Юни, 2019г.
Третото от "големите" индивидуални състезания през годината - Facebook Hackercup - започва съвсем скоро! Регистрацията тече (и ще продължи и по време на квалификационния кръг), като можете да се регистрирате тук.

Първият кръг (квалификационен) ще е с продължителност 72 часа и ще започне този петък - 14. Юни, от 20:00 часа. Обявените кръгове, както следва, са:
  1. 14.06.2019, Петък от 20:00 (квалификационен, 72 часа)
  2. 29.06.2019, Събота от 20:00 (първи кръг, 24 часа)
  3. 13.07.2019, Събота от 20:00 (втори кръг, 3 часа)
  4. 27.07.2019, Събота от 20:00 (трети кръг, 3 часа)
Финалът ще е присъствен и ще се проведе 24-26 Октомври в офиса на Facebook в Дъблин.

TopCoder Open 2019

Публикувано на 4. Април, 2019г.
Съвсем скоро започва тазгодишното издание на TopCoder Open - едно от най-престижните състезания по програмиране. И тази година има промени в правилата, като най-основните не касаят нас, простосмъртните (има "shortcut" директно за Round 4, ако сте се представяли добре на SRM-и през последните месеци). В основата си, кръговете отново ще следват формата на стандартните Single Round Match-ове (SRM), като първият кръго ще е една идея по-лесен (около Div 2), втори кръг е около Div 1, а трети и четвърти са по-сложни.

Онлайн частта от състезанието ще се състои от:
  • два квалификационни (Round 1A и 1B), от всеки от които се класират по 750 човека
  • три втори кръга (Round 2A, 2B и 2C), от всеки от които се класират по 200 човека
  • два трети кръга (Round 3A и 3B), от всеки от които се класират по 40 човека
  • един четвърти кръг (Round 4), от който се класират на присъствения финал 10 човека
  • един wildcard кръг (Online Wildcard), от който се класират на присъствения финал 2 човека
Допълнително, директно на втори кръг се класират най-добрите 250 (по рейтинг) регистрирали се участника, които са участвали в поне едно състезание през последната година. От тази година, на 4-ти кръг директно се класират и 40 човека от "shortcut round"-овете. Четиримата най-добре представили се от тях също се класират за финала, като така финалистите стават 16 (10 по нормалния път, 2 от Wildcard рунда, и 4 от тези кръгове).

Повече информация за състезанието можете да научите на официалната страница на състезанието. Първият кръг (1A) ще се проведе на 20-ти Април, от 19:00 часа - не пропускайте възможността а сте сред първите 750!

Междууниверситетско Състезание по Програмиране на НБУ

Публикувано на 13. Март, 2019г.
На 13. Април, 2019г. от 10:00 до 15:00 ще се проведе четвъртото междууниверситетско състезание по програмиране, организирано от Нов Български Университет под патронажа на Ректора на НБУ проф. д-р. Пламен Бочков.

Състезанието ще се проведе на системата Hackerrank, като отборите ще са в компютърни зали в собствените си университети. Линк към самото състезание можете да намерите тук. Разрешените езици за програмиране ще са C/C++ и Java. Повече информация за регистрацията и правилата на състезанието можете да намерите тук.

Състезанието ще послужи и за прием на ученици в НБУ без изпит. Учениците-състезатели, които искат да се включат като кандидати за НБУ, трябва да са между 8-ми и 12-ти клас и да заявят желанието си до 10-ти Април на адрес nkirov@nbu.bg (Николай Киров). За заявката за участие се подава следната информация:
  • Име, Презиме, Фамилия
  • Клас, Училище
  • Адрес (град, улица, номер)
  • Имейл за контакт
Резултатите от състезанието се приравняват към теста за общообразователна подоготовка (ТОП), който е приемен изпит в НБУ. Повече информация можете да получите при контакт с Николай Киров.

Независимо дали студенти или ученици, можете да се включите и "неофициално" в състезанието (нито като активни студенти, нито като кандидат-студенти за НБУ) като просто се регистрирате за състезанието в Hackerrank.

Google Code Jam 2019

Публикувано на 13. Март, 2019г.
Миналата седмица започна регистрацията за най-голямото индивидуално състезание по програмиране в световен мащаб - Google Code Jam. В него годишно се включват десетки хиляди души, в които обикновено и най-добрите състезатели (е, разбира се, без тези от тях, които са служители на Google).

Състезанието е толкова популярно главно заради интересните задачи и добрата им подготовка и тестване (в подготовката на състезанието се включват между 50 и 100 човека годишно, което допринася до това задачите да са оригинални и да не възникват проблеми, по време на състезанието). Допълнително, за най-добре представилите се са предвидени награди - топ 1000 участника от втори кръг ще получат тениска, а финалистите ще бъдат наградени с парични награди.

Квалификационният кръг ще се проведе на 6-ти Април (започва в 2:00 през нощта и продължава 27 часа), като трябва да постигнете поне 30 точки за да се класирате. Първият "истински" кръг (1A) е на 13-ти Април от 4:00 до 6:30 през нощта, но е само една от трите възможности да се класирате. Другите две са кръг 1B на 28-ми Април от 19:00 и кръг 1C на 4-ти Май от 12:00 на обяд. Класирайки се сред първите 1500 в който и да е от трите sub-round-а ще ви осигури място във втори кръг. Той пък ще се проведе на 18-ти Май от 17:00 часа и ще допусне нататък първите 1000 човека. Трети кръг ще бъде на 8-ми Юни от 17:00 часа, като 25-те най-добри от него ще се класират за присъствен финален кръг в някой от офисите на Google. Пълното разписание можете да намерите тук.

Ако вече сте участвали - можете да се включите отново! В случай, че не сте - защо не? ;)

SoftUniada 2019

Публикувано на 4. Февруари, 2019г.
И тази година Софтуерния Университет организира своето състезание Софтуниада, този път през месец Април. Както и предни години, състезанието ще се проведе в две категории:
  • Състезателно Програмиране
  • Уеб/Софтуерни Проекти
Състезанието е отворено за ученици и студенти от цяла България, като ще бъде разбито в две възрастови групи: младша възраст (до 16 години) и старша възраст (над 16 години). Както и в предишните издания, предвидени са награди от организаторите.

Можете да се регистрирате не по-късно от 10-ти април, а самото състезание ще се проведе на 20. Април, 2019г. присъствено в залите на софтуерния университет (гр. София). Програма, награди и повече информация може да намерите на сайта на състезанието.

Google #HashCode 2019

Публикувано на 21. Януари, 2019г.
Наближава едно от все по-популярните международни състезания през годината - Google #HashCode. В него отбори от два до четири човека трябва да напишат решение (прост изкуствен интелект за някаква оптимизационна задача) за силно опростен проблем, който Google се опитват да решат.

Примери за такива проблеми през предходните години са управление на сателити за Google Maps, управление на автономен автомобил, намиране на най-оптимален път за Google Street View колите, разположение на рутери, управление на хелиеви балони "пръскащи" интернет, и най-различни други!

Регистрацията вече тече, а квалификационният кръг ще се проведе на 28-ми Февруари от 19:30 българско време. Квалификацията стандартно има продължителност 4 часа, като и тази година няма да бъде изключение. В първите години на състезанието финалът се провеждаше в офиса на Google в Париж, а миналата за пръв път беше в Дъблин. И тази година се очаква финалът да е там, но силно са намекнали, че може да е в произволен европейски офис (очаквам ако не тази, то някоя от следващите години да го направят в Мюнхен :)) Което се знае, обаче, е че ще бъде на 27-ми Април и ще са поканени до 50 отбора. За участие на финала се изисква да имате навършени 18 години.

Като едни фенове на състезанието, миналата година бяха сложили Team Rashko на блога за състезанието :) Можете и вие да се включите, фън е!

Турнир за Купата на Декана 2018

Публикувано на 5. Януари, 2019г.
Малко по-късно от обикновено, на 20-ти Януари, 2019г. (неделя) от 10:00 ще се проведе 15-тото издание на Турнира за Купата на Декана (по информатика), организирано от Факултета по Математика и Информатика към Софийски Университет.

Стандартно, ще има около 10 задачи, които силно варират по сложност от много лесни до относително сложни такива. Тематиките ще са разнообразни, като стандартно включват Графи, Динамично Оптимиране, Вероятности, Двоично/Троично Търсене, Сортиране, Структури Данни, Геометрия и други. Задачи от миналите години можете да видите на страницата на ТЗКД на сайта.

Състезанието има присъствена форма (която е "официалният" турнир, в който се борят студентите на Софийски Университет за купата на декана) и онлайн форма (която пък е отворена за всички останали - студенти от други университети, ученици, или просто хора, които обичат да програмират. Сложността на задачите е подходяща за ученици от C група нагоре (като се очаква да решите 3-4-5 задачи), докато най-добрите ученици от група А понякога успяват да решат всички задачи.

Традиция последните три години стана за първенците в състезанието да има предвидени награди. И тази година най-добрите в присъственото състезание ще бъдат наградени с парични награди от университета, а първенците в онлайн състезанието ще получат награди от авторите на задачите (Владислав Харалампиев, Ивайло Странджев, и Александър Георгиев).

Ако сте студент от първи до четвърти курс във ФМИ можете да се запишете за турнира на следния линк: http://bit.ly/2GXuth2. Ако не сте студент на СУ или сте ученик, но желаете да се включите в задочната форма на състезанието, то ще се проведе на платформата Hackerrank, като можете да се регистрирате на страницата на състезанието.

UPDATE
Състезанието приключи, като победител в присъствената форма и носител на купата на декана стана Виктор Терзиев - студент в първи курс на ФМИ и бронзов медалист от IOI тази година. Той успя да предаде 9-тата си задача пет минути преди края на състезанието, като така изпревари с една задача (макар и значително по-лошо време) двукратния шампион Даниел Атанасов. На трето място се класира Иво Дилов, който заедно с Даниел е студент в трети курс.

В онлайн формата (а и глобалното класиране) победител стана друг многократен медалист от IOI - Енчо Мишинев - който за малко над четири часа успя да се справи с всички 11 задачи. Веднага след него с 10 задачи е ученикът от Пловдив Радослав Димитров, който е 12-токласник в ОМГ "Академик Кирил Попов". Трето място в онлайн класирането (и 6-то в смесеното) е ученикът от Русе Петър Няголов, който е 12-токласник в МГ "Баба Тонка".

Победителите ще получат награди от ФМИ и от авторите на задачите. Повече информация за състезанието, анализи на задачите, както и пълно класиране ще можете да намерите на страницата на състезанието на сайта: www.informatika.bg/tzkd2018.

Честита Нова Година!

Публикувано на 3. Януари, 2019г.
Дойде време за годишния ъпдейт какво се случи по сайта през изминалата година. За съжаление - почти нищо, или поне няма много нови теми (всъщност, единствено тази за Хештаблица, а и тя беше частично готова). Може би най-големият milestone за системата беше преминаването на 200,000 посещения на заглавната страница - йей! :)

От страниците, най-популярна и тази година остава тази с логическите задачи (получавайки нови 25000 посещения, достигайки 93000 от създаването си). На второ място отново си остава страницата със задачи от интервюта, покачвайки се от 49000 до почти 59000 (10000 нови посещения).

От темите, най-популярна беше тази за Сложности, на второ място - тази за Графи, а на близко трето място - тази за Свързан Списък.

За сметка на относително малкото развитие на основния сайт, продължавам активно да разработвам тренировъчната (а по някое време - и състезателна) система action.informatika.bg.

В 110-те събмита по кода на системата през 2018-та имаше редица подобрения на стабилността (както на front-end-а, така и на back-end-а), ъпгрейд на грейдъра до Ubuntu 18.04, както и на компилаторите (C++, Java, Python) до последните им стабилни версии, възможност да се свалят задачите в PDF вариант, възможност да се виждат таговете им, няколко нови графики (както в потребителските акаунти, така и на страницата със статистиките), преместих бутона за Feedback на по-видимо място (и все тъй почти никой не го ползва), добавих обещаната още от миналата година функционалност за ресетиране на пароли, направих предаването на Java решения значително по-просто (сега хората, пишещи на Java няма да трябва да се интересуват как да кръстят мейн класа си, или пък какви package директиви използват), добавих няколко нови Achievement-и, и не на последно място - цели четири нови игри!

Пожелавам ви 2019-та да ви донесе висок рейтинг, интересни задачи и много успехи!

Advent of Code 2018

Публикувано на 30. Ноември, 2018г.
Нова година, нов Advent of Code! И тази година ще можете всеки ден да "отваряте" (и решавате) по една задачка, до настъпване на Коледа. Както и предходни години, има класация, а с времето задачите стават по-трудни!

CodeIT 2018-2019

Публикувано на 9. Октомври, 2018г.
Стартира поредното издание на най-големия конкурс по състезателно програмиране - CodeIT. В него хора от България и региона всяка година премерват сили в шест задочни кръга, кулминиращи с присъствен финал под патронажа на Президента. Три от задочните кръгове са "спринтове" - тоест кратки състезания с по няколко алгоритмични задачи. Останалите три са "маратони" - там участниците имат 3-4 седмици за да напишат решение на една задача, която обаче (обикновено) няма перфектно решение. Финалът също е "маратонска" задача, но за много по-кратко време.

Като дългогодишен участник в конкурса силно Ви го препоръчвам! :) Първият кръг започва на 19-ти Октомври и ще бъде "маратон".

Internet Problem Solving Contest

Публикувано на 8. Септември, 2018г.
Наближава едно от най-нестандартните и в същото време популярни/интересни състезания в годината - Internet Problem Solving Contest (IPSC). В него състезателите могат да се сблъскат както със стандартни алгоритмични задачи, така и с brain teasers, обработка на картинки, звук, игра на игри и какво ли още не!

Тази година състезанието ще се проведе на 6. Октомври, от 18:00 до 23:00 часа, като можете да се включите сами или в отбор с още до двама души.

200000

Публикувано на 7. Септември, 2018г.
Лека-полека посещенията на сайта се трупат. Днес се случи един малък "milestone" за сайта - зарежданията на главната страница станаха 200,000. Следва да чакаме половин милион! :)

Facebook Hackercup 2018

Публикувано на 25. Юни, 2018г.
Леко променен и по друго време, отново се завръща Facebook Hackercup - алгоритмичното състезание на Социалната Мрежа.

Регистрацията вече тече, а онлайн кръговете ще се проведат както следва:
  1. Квалификационен кръг: продължителност 72 часа, от 7-ми до 9-ти Юли, започва в два през нощта
  2. Първи кръг: продължителност 24 часа, от 21-ви до 22-ри Юли, започва в осем вечерта
  3. Втори кръг: продължителност 3 часа, на 4-ти Август, започва в осем вечерта
  4. Трети кръг: продължителност 3 часа, на 18-ти Август, започва в осем вечерта
Финалите ще са чак месец Октомври, като ще се проведат в някой от офисите на Facebook.

Станало печално известно с честите си проблеми, състезанието не е от най-добрите, но все пак организаторите обещават *този път* нещата да са наред (тъй като уж има промени по системата и може би формата). Все още няма официална информация как конкретно ще се проведат кръговете (колко задачи, дали ще се предават сорсове или само отговори на тестовете и т.н.).

TopCoder Open 2018

Публикувано на 20. Март, 2018г.
Дойде време и за тазгодишното издание на TopCoder Open (TCO) - едно от най-престижните състезания по програмиране в световен мащаб.

Както винаги, всеки от кръговете ще е сходен със стандартен SRM (Single Round Match), като обаче тази година има малко по-различни кръгове:
  1. два квалификационни (Round 1A и 1B), от всеки от които се класират по 750 човека
  2. два втори кръга (Round 2A и 2B), от всеки от които се класират по 200 човека
  3. два трети кръга (Round 3A и 3B), от всеки от които се класират по 50 човека
  4. един четвърти кръг (Round 4), от който се класират на присъствения финал 14 човека
  5. един wildcard кръг (Online Wildcard), от който се класират на присъствения финал 2 човека
Онлайн кръговете ще започнат към края на Април и ще продължат чак до края на Август. Очаквано, първите кръгове ще са по-лесни (на нивото на Division 2), а по-късните - значително по-сложни (на нивото на Division 1 или дори по-сложни).

И тази година се очаква да има много регионални кръгове, но за съжаление едва ли някой от тях ще е достатъчно близо до България за да участваме :(

Google CodeJam 2018

Публикувано на 9. Март, 2018г.
Започна регистрацията за тазгодишното издание на едно от най-престижните и интересни състезания по програмиране: Google Code Jam. Формата за регистрация можете да намерите ето тук, като ще имате възможност да се регистрирате до 6-ти Април, когато започват и първите кръгове на състезанието. Квалификацията ще бъде между 6-ти и 8-ми Април, а първите кръгове са на 14-ти и 29-ти в същия месец. Можете да видите пълната програма на състезанието за повече информация.

И тази година ще има относително новата, но доста интересна разновидност на Code Jam: Distributed Code Jam. В нея трябва да създадете паралелни алгоритми за решаване на задачи, изискващи огромна изчислителна мощ, като готиното тук е, че паралелизацията на стотици машини е значително опростена за състезателите. Нейният онлайн кръг ще се проведе на 10-ти Юни и ще е с продължителност 3 часа.

В състезанието последните години се включват десетки хиляди души от над 100 държави - защо едни от тях не бъдете и вие?

SoftUniada 2018

Публикувано на 13. Февруари, 2018г.
За трета година SoftUni организира своето състезание по програмиране - SoftUniada. И този път състезанието ще е разделено на два "трака":
  1. Състезателно Програмиране (алгоритми) - на 24. Март, 2018г.
  2. Уеб и Софтуерна Разработка (проект) - на 25. Март, 2018г.
Организаторите са предвидили апетитни награди както за победителите във всеки от траковете, така и за най-добрият участник от двете. Препоръчително е да се регистрирате по-рано, тъй като местата са ограничени!

Yandex Algorithm 2018

Публикувано на 9. Февруари, 2018г.
Следващото от големите годишни състезания - Yandex.Algorithm - беше обявено официално. Тази година в него ще има три основни трака - Алгоритми (Спринт), Оптимизационни задачи (Маратон), и Машинно Самообучение (ML).

"Загрявката" ще се проведе тази неделя, на 11. Февруари, от 19:00 часа Българско време, а същинският квалификационен кръг ще е на 17-ти февруари (който, макар и да е с продължителност само час и четиридесет минути, ще можете да правите през целия ден, тъй като е виртуално състезание). Следващите кръгове ще са през Март и Април, а финалът ще се проведе месец Май.

Хубаво е преди кръговете да се запознаете с донякъде нестандартните правила, които има състезанието.

Предвидени са награди за участниците под формата на тениски и пари за най-добрите (300,000 рубли за първо, 150,000 рубли за второ, и 90,000 за трето място).

Хештаблица

Публикувано на 3. Февруари, 2018г.
Публикувана е темата за Хештаблица. Тъй като темата е нова е възможно да има грешки (правописни или смислови), така че ако видите такива, не се колебайте да съобщите за тях!

Google #HashCode

Публикувано на 25. Януари, 2018г.
Наближава едно от интересните състезания през годината - Google Hashcode. В него отбори от два до четири човека трябва да успеят да измислят решение (което, за целите на зарибяването, можем да наречем изкуствен интелект) по силно опростен проблем, който Google се опитват да решат.

Примери за такива проблеми през предходните години са управление на сателити за Google Maps, управление на автономен автомобил, намиране на най-оптимален път за Google Street View колите, разположение на рутери, управление на хелиеви балони "пръскащи" интернет, и най-различни други!

Регистрацията вече тече, а квалификационният кръг ще се проведе на 1-ви Март от 19:30 българско време (имайки продължителност 4 часа). Финалът, за разлика от предходните години, когато беше в Париж, този път ще бъде в офиса на Google в Дъблин, като ще се състои на 28-ми Април. За участие на финала се изисква да имате навършени 18 години.

Update: Също така блог на Google относно състезанието със снимка на Team Rashko (Rally + Sashko) :)

Честита Нова Година!

Публикувано на 1. Януари, 2018г.
Измина още една година, през която, като цяло, нямаше особен прогрес по сайта. Публикувани бяха едва три теми (за Двустранна Опашка, Модулна Аритметика, и Двоични Дървета за Търсене). За сметка на това пък имаше много промени и подобрения по състезателната система, която разработвам като негово допълнение - вижте по-долу ъпдейт за нея.

Броят на посещенията на заглавната страница нарастна с 33000, но най-посещаваната страница на сайта стана тази с Логическите Задачи. През 2017-та тя получи над 45000 нови посещения, достигайки близо 68000. С около 11000 нови посещения е страницата Задачи от Интервюта, като сумарно достигна 49000.

От темите, най-популярни бяха:
  1. Графи с около 3000 нови посещения (общо 3700 от публикуването й до сега)
  2. Динамично Оптимиране, Част 1 с около 2700 (общо 9000)
  3. Сложност на Алгоритми с около 2500 (общо 14000)
  4. Разделяй и Владей с около 2100 (общо 6100)
  5. Двоично Търсене с около 2100 (общо 5600)
  6. Рекурсия и Търсене с Връщане с около 2000 (общо 5700)
  7. Списък, учудващо почти удвои броя на посещенията си, достигайки 4900
Броят посещения на сайта расте, което частично е очаквано, тъй като повечето теми вече са първи или втори резултат при търсене в Google. Йей!

Системата action.informatika.bg се развива с далеч по-добри темпове, тъй като там инвестирам повечето си свободно време, макар и тази година то да е особено малко =(. На нея вече има близо 250 задачи (всички, които съм давал по състезания), като основните подобрения, които бяха въведени през 2017-та бяха:
  • Поддържат се и трите езика, които първоначално планирах (C++, Java, Python)
  • Има тренировъчна секция със задачите, групирани по теми
  • Поддържа игри (като една от тях даже ползвахме за състезание с награди по време на HackConf тази година)
  • Системата вече е на HTTPS
  • Добавих reCAPTCHA, тъй като имаше потребители, които си играха да abuse-ват слабата защита при регистрация :)
Frontend-ът на системата вече е над двойно по-бърз (тъй като switch-нах на PHP 7.2), но това не се забелязва особено, тъй като повечето действия, които потребителите могат да правят, си бяха бързи и без друго.

Успях да имплементирам и редица "глезотийки" - дребни неща, които ми се искаше да има. Примери за такива са автоматичното обновяване на статуса на тестване при предаване на задачи, класирания, значително по-добър администраторски панел, различни статистики за задачите и потребителите, а както и "постиженията", които потребителите могат да печелят с различни действия на сайта. Скоро (надявам се) ще има още подобрения, свързани с тях, а както и възможност за ресетиране на парола, което се оказа един от полезните feature-и, които липсват.

Дано 2018-та Ви донесе полезни знания и забава, ползвайки сайта и системата, а на мен - време, да работя по нея! :)
Страницата е посетена 289460 пъти.